WhasApp Destek Hattı

NETWORK MARKETİNG NEDİR?

NETWORK MARKETİNG NEDİR?

Ağ pazarlama ya da multi level marketing olarak da bilinen bu sektörün herkesin anlayabileceği basit bir tanımı var. “Tavsiye ticareti.” Yani aslında hepimizin uzmanı olduğu ve neredeyse her gün yaptığınız bir şeyin, “tavsiyenin paraya döndüğü” bir sektör.

Hangi birimiz yakınlarımıza ve dostlarımıza sevdiğimiz filmleri, yemek tariflerini, cevizi veya zeytinyağını nereden alması gerektiğini, ya da güzel bir piknik yerini tavsiye etmiyoruz ki? Kitaplar öneriyor, doktor öneriyor ve hatta evlenirken eş tavsiyesi bile yapabiliyoruz. 

Tavsiye ile tüm bunları yapabilen bir toplum olarak aslında hepimiz uzman birer network marketingciyiz. Tek fark şu: Bu tavsiyelerden dolayı sadece teşekkür alınıyor; network marketing yapanlar ise hem teşekkür hem de para alıyorlar.

Şöyle bir düşünelim: Yaz tatili için bir otele gittiniz ve oteldeki hizmetleri çok beğendiniz. Ne yaparsınız? Tabii ki sevdiğiniz birilerine orayı tavsiye edersiniz değil mi? Tavsiye ettiğiniz kişilerin, bahsi geçen otele gittiğini ve sonraki bazı tatillerinde tekraren orayı tercih ettiğini varsayalım. Bu memnuniyetlerini çevrelerine aktardıkları için onların da aynı şekilde davrandıklarını ve tatillerini burada geçirdiklerini düşünelim. 

Sonuçta ne oldu? Sizin bu otele gitmeniz, memnun kalmanız ve yakınlarınıza tavsiye etmeniz sonrasında, otel sahibi ciddi gelirler elde etti. Peki, bunun için:

  1. Size teşekkür edildi mi?
  2. Size bir ücret ödendi mi?

Televizyonda yapacağı 10 saniyelik bir reklam için binlerce lira ödeyebilen bu otel sahibi, sizin bu yaptığınız reklamı neden hiç dikkate almaz? Neden sizi ödüllendirmez?

Nielsen Global Trust tarafından yapılan bir ankete göre tavsiyeler, %83 ile en etkili reklam aracı. En güçlü reklam modeli olan tavsiyeyi siz de kullanmanıza rağmen neden siz hiçbir gelir elde etmiyorsunuz? Acaba bir müşteri olarak hiç mi böyle bir hakkımız yok?

İşte network marketing sektöründe tam da bunun için size bir ücret ödeniyor. Sürekli yaptığınız, aslında uzmanı olduğunuz tavsiye yöntemini bu işte de kullanıyorsunuz. Ürünleri tavsiye ettiğiniz kişilerden teşekkür, tavsiyesini yaptığınız şirketten ise ücret alıyorsunuz. Kulağa çok hoş geliyor değil mi? 

Network marketing, sadece reklam giderlerini ortadan kaldıran bir iş modeli değil. Bununla birlikte iş kurma, dükkân açma, sertifika ve izin belgesi alma, tedarikçi veya müşteri bulma, kırtasiye, kira, nakliye gibi giderleri de sıfırlıyor. 

Peki, ortada kalan fazla para nereye gidiyor? Tabii ki firmalar para kazandıkça, kendisini tavsiye eden kişilere kendi kârından pay veriyor. Öyle ki: network marketing şirketleri karlarının %70’e kadar varan kısmını distribütörlere ödeyebiliyorlar.

İşin en heyecan verici kısmı ise şu: Kimsenin sonsuz sayıda çevresi olamayacağından hareketle, birine evet diyen kişilerin çevresi de onun çevresi olarak kabul ediliyor. Yani siz çevrenize, çevreniz ise kendi çevrelerine tavsiye ediyor, sağlanan katma değerden siz de faydalanıyorsunuz.

Network marketing konsepti şöyle çalışıyor:

Buradaki avantajlı kısım ise şu: Network marketing sadece sizin bulduğunuz yeni müşteriler için değil, ağınıza dahil olan diğer kişiler için de ödeme yapıyor. Ama bir yandan da bu ödemeyi sadece tek kişiye değil, sıralı olarak o hatta bulunan herkese yapıyor.

İşte network marketing de üretici ile nihai tüketici arasında, iki tarafa da faydalı olacak bir ağ kurmak işidir. Ama bu ağı kurarken kendinize ait bir ürün ya da özel bir kabiliyete ihtiyacınız yoktur. Risksiz ve maliyetsiz olarak kurduğunuz bu işte, başkalarının çabaları da sizin gelir hanenize yazılır. Yani size bağlı satış noktaları oluşturur, aracı ve toptancıların yapmış olduğu satışa sizler de ortak olursunuz. Peki, şu anda bu işi yapmaya başlayacak kişilerin bu işten kazancı neler oluyor?

Birincisi, tanıdığı ve güvendiği kişinin tavsiyesine uyarak, onun deneyip faydasını gördüğü bir ürüne, hiç zahmetsiz olarak erişmiş oluyor. İkinci olarak, bu ürünü firmadan alırsa çok daha uygun fiyata alıyor ve ömür boyu ekstra indirimler kazanma şansına sahip oluyor. Üçüncü kazancı ise firmanın temsilcilik hakkına kavuşarak firmayla bir diğer müşteriyi kayıt ya da perakende satış yoluyla buluşturma imtiyazını elde ediyor olması.

Network Marketing Tarihçesi, Yasallığı ve Etikliği

Network marketing, ilk olarak 19.yy ortalarında ABD’de ortaya çıkmıştır. Heinze ketçapları ve Coca-Cola gibi dev şirketler, ilk zamanlarında doğrudan satış ekipleriyle ticari alanda tanınır hale gelmişlerdir. İlk resmi ve devlet izinli network marketing sistemi kurucusu ise Carl Rehnborg’tur. Rehnborg, 1934 yılında çeşitli bitkilerden geliştirdiği gıda takviyelerini pazarlamak için önce arkadaşlarının kullanmasını sağlamıştır. Daha sonra onların tavsiyeleriyle satış ağını geliştirmiş ve ciddi gelirler elde etmiştir.

Network marketing, 1990 yılından itibaren ülkemizde de yaygınlaşmaya başlamıştır. İlk başlarda yasal bir zemine oturtulamaması nedeniyle dolandırıcıların cirit attığı bir sektör olduğu görülmektedir. Maalesef saadet zinciri ve piramit sistemler, network marketing kılıfıyla yapılmaya çalışılmıştır. Sürekli olarak kısa yoldan para kazanma vaatleri verilmiş ve bu sektöre en büyük darbe de bu söylemler nedeniyle vurulmuştur.

Oysa Network marketing yasal bir ticarettir. Network marketing ile ilgili olabilecek ilk yasal düzenleme, 28 Kasım 2013 tarihinde resmi gazetede yayımlanıp, piramit sistemleri tanımlayıp yasaklayan 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’dur. Türkiye’de bu kanunun 80’inci maddesi ile Saadet zinciri, Piramit ve Ponzi satış sistemleri yasaklanmıştır.

Network marketing ile ilgili olabilecek ikinci yasal düzenlemeyse e-ticarete yasallık kazandıran 2014 tarihli 6563 sayılı “Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkındaki Kanun”dur. Bu kanun doğrultusunda yayımlanan “İş Yeri Dışında Kurulan Sözleşmeler Yönetmeliği” ile de Network marketing artık tamamen yasal bir zemine oturtulmuştur.

Network marketing firmaları ağızdan ağza reklam yolunu kullandıkları için pek çok kişi tarafından duyulmamış olabiliyor. Televizyon reklamı vermiyor olmak bir ticari tercih sebebi olsa da bu şirketlerin yasal olmalarına bir engel değil. Çünkü network marketing şirketleri gerçek bir talep karşısında, gerçek ürünleri piyasaya sürüyorlar.

Network marketing firmalarının, bir ülkede faaliyet gösterebilmeleri için gerekli sertifikalara ve devlet izinlerine sahip olmaları gerekir. Örneğin Türkiye’de Ticaret Bakanlığı başta olmak üzere resmi izinlere sahip olmadan faaliyet gösteremezler. 

Gelelim işin etiklik boyutuna. Özellikle birbirinin sırtından para kazanmak eleştirisi, network marketing sektöründekiler için sürekli olarak yapılıyor. Bir emlakçının yeni ofisler açarak oraların satışlarına ortak olması ile network marketingde yeni distribütör satışlarından pay almak aynı şeydir. Bir kitap yazdıktan sonra, daha sonraki kitap basımlarından telif ücreti almakla da çok benzemektedir.

Bunların yanında işinizin etikliğini sorgulamak için lütfen kendinize şunları sorun:

“Evet, para kazanamayacak olsaydım da yine bu ürünleri kullanır ve faydalı oldukları için tavsiye ederdim” cevabını verebileceğiniz ürünlere sahipseniz ve bu ürünleri üreten şirketin ortağı iseniz o zaman doğru yoldasınız demektir. Kısacası network marketing dürüst, etik, ahlaki ve yasal bir para kazanma aracıdır.

Bu işi yapanlar bunun hayatları boyunca şahit oldukları en adaletli sistem olduğunda hemfikirdirler. Bu sistem yaş, eğitim ya da cinsiyet gözetmez. Herkes için tüm fırsatlar eşittir, kazançlar ve kariyerlerde herhangi bir sınır yoktur, herkes kariyerini kendisi belirler. Tek yapılması gereken, başlangıçtan itibaren bir hedef koymak ve gerekli eğitimleri alarak istikrarlı bir şekilde ilerlemektir. İnanç, hedef, istikrar ve kararlılıkla birlikte network marketing sektöründe başarılı olma şansı herkes için aynıdır. 

Kısaca özetleyecek olursak:

Network marketing, hizmet veya ürün ticareti yapılan bir iştir. Ürünleri kullanmakla sağlık açısından ciddi faydalar görürseniz, kullandığınız ürünü başkalarına da tavsiye etmeniz halinde ticaretiniz başlar. Bu ürünü kullanmasını tavsiye ettiğiniz kişiler, ürünü sizden ya da direkt fabrikadan alma hakkına sahiptirler. Bu tercih haklarını kullandıklarında, yeni bir distribütör girişi ya da ürün satışı gerçekleştirilmiş olunur.

İşte bu girişlerden ve satışlardan dolayı, network marketing şirketleri tarafından tüm distribütörlere adil ve eşit şartlar altında, tanıtım ücreti alma fırsatı sunulur. Yani bugüne kadar tavsiye ettiğiniz her şeyden dolayı sadece teşekkür alırken, şimdi hem teşekkür alacak hem de ürünleri satılan şirket tarafından tanıtım ücreti ödenecek. İşin tanımı da zaten bu.

Network marketing işinde aldığınız tüm ürünler faturalıdır ve Ticaret Bakanlığı onayı olan resmi bir şirket tarafından adresinize gönderilmektedir. Kısa sürede aşırı bir kazanç vaadi yerine, hangi şartlarda ve nasıl kazanılacağının belli olduğu bir kazanç sistemi bulunmaktadır. Sisteme sonradan dâhil olanlar, kendilerine referans olanlardan çok daha yüksek kariyerlere gelebilme ve daha fazla para kazanabilme şansına sahiptirler. Emek ve çalışmanın geçer akçe olduğu bu sistemde herkese eşit fırsat sunulur. Dolayısıyla eşit ve adaletli bir çalışma ortamı bulunmaktadır.

Sistemin kuruluş şekil olarak piramidi andırabilir ancak, işleyişi açısından piramit sistemlerle bir alakası yoktur. Hayatın her alanında, tüm devlet kurumları ve ticari işletmelerde var olan hiyerarşik sistem, piramit olarak adlandırılabilir. Network marketing de bir piramit şeklinde dizayn edilse bile bir kazan – kazan sistemidir. İşte bu nedenle ciddi bir ekip çalışması gerektirmektedir. Kazanmak için bir ekip sinerjisi ve birbirine yardım etmek, ekip arkadaşlarının da kazanmasını sağlamak bu işin en temel doğrularındandır.

Network Marketing Üyeliği Nedir?

Gelelim bir de üyelik ya da distribütörlük sözleşmesi mevzuuna. Maalesef ülkemizde özellikle evlerimizin kapısına gelerek yapılan bazı satışlarda imzalanan sözleşmeler nedeniyle çok ciddi mağduriyetler yaşandığı doğrudur. Bundan dolayıdır ki çok fazla kişi network marketing firmasına üye olduğu taktirde ciddi yükümlülükler altına gireceğini zannediyor.  Bunu bir örnekle açıklığa kavuşturmak istiyorum.

Herhangi bir mağazada 500 TL’lik ürün aldığınızı farz edelim. Kasaya gittiğinizde kasiyer size bir form uzattı ve bu formu doldurursanız ürünlerinin fiyatının 400 TL’ye düşeceğini söyledi. Bu form sayesinde, sonraki alışverişlerinizde artan oranlarda indirim kazanacağınızı ekledi. Ürünleri beğenir ve arkadaşlarınıza tavsiye edip onların da bu mağazadan almasını yol açarsanız size ekstra primler verileceğini de belirtti. Ayrıca kimseyi getirmek ya da aynı mağazadan tekrar ürün almak zorunda olmadığınız noktasında sizlere teminat verdi. Bu durumda ne yapardınız? Bu formu doldurmak akıllıca olurdu değil mi? İşte network marketingde üyelik sistemi aynen bu şekilde uygulanmaktadır.